کاغذ بازی ممنوع!

در دسامبر2000، جدالی بین تیم بارسا و رئال بر سر تصاحب پادشاه آینده فوتبال شکل گرفت. در آن سال باشگاه بارسلونا در یک رستوران برای جذب لیونل مسی، نوجوان آرژانتینی که کمتر کسی فکر میکرد او تاریخ نویس فوتبال جهان باشد، قرار ملاقاتی ترتیب داد تا پیشنهادات و مذاکره اولیهای با این بازیکن انجام شود. این مذاکره چالش های زیادی به همراه داشت اما در نهایت باشگاه بارسا به این نتیجه رسید که آینده بارسلونا و مسی به یکدیگر گره خورده است.
مدیران باشگاه تمام تلاش خود را برای راضی کردن مسی و پدرش کردند و در نهایت برای آنکه فرصت طلایی جذب این شاهکار فوتبال را از دست ندهند، در همان رستوران قرارداد مسی را نوشتند. شاید باشگاه های دیگر به دلیل پرستیژکاری خود و یا نظم و بوروکراسی، از اینکار صرف نظر میکردند و قرارداد را طی یک مراسم رسمی با پروتکل های اداری میبستند، اما در آن لحظه کارلس رکساچ به این نتیجه رسیده بود که بستن قرار داد باید سریعتر صورت بگیرد.
قرارداد در کوتاهترین زمان ممکن و در سادهترین شکل بر روی دستمال کاغذی منعقد و امضا شد.
درست شنیدید دستمال کاغذی!
اما این دستمال کاغذی فراتر از یک تکه قرارداد ساده است. نمادی از چابکی باشگاه و عدم درگیری در فرایندهای پیچیده است و یادآور چالشهایی است که در مسیر رسیدن به قله باید از آنها عبور کرد.
تصور کنید که درآن شب باشگاه بارسلونا به علت نبود کاغذ و پروتکلهای اداری قرارداد را به صبح فردا موکول میکرد، درجایی مثل سالن سمینار باشگاه؛ بعد از صرف شام ممکن بود مدیر باشگاه رقیب با مسی تماس بگیرد و به او قراردادی با مبلغ بالاتر و آپشنهای بهتر پیشنهاد بدهد، آنوقت چه اتفاقی میافتاد؟
تاریخ باشگاه بارسا بخاطر نبود یک کاغذ تغییر میکرد.
اما این فقط مختص به دنیای فوتبال نیست. گاهی اوقات شما نیز ممکن است در بحرانها و یک ضرورت مجبور شوید دست از کاغذ بازیهای اداری و پیچیدگیهای سازمانی خود بردارید. بنابراین سازمان در کنار داشتن یک نظم تیمی باید انعطافپذیر باشد و قابلیت خارج شدن از چارچوبهای خود را نیز داشته باشد.
همچنین ما وقتی به رفتار انسان نگاه میکنیم متوجه میشویم که انسان به تغییر اعتیاد دارد، همواره تلاش میکند که در شغل ، خانواده و بین دوستان به سمت پیشرفت تغییر کند و دقیقا این ساختار بوروکراسی است که دربرابر تغییرات مقاومت میکند. بنابراین کارکنان میل به تغییر دارند و انعطاف پذیر هستند و این سازمان است که با پیچیدگی های اضافی مانع رشد و پیشرفت میشود و گاهی دلیل مستقیم شکست و یا کند شدن مسیر پیشرفت یک سازمان، همین بوروکراسی و کاغذ بازیها است.
شما به عنوان مدیر یک سازمان، در اولین قدم قوانین و مقررات غیرضروری را حذف کنید و فرآیندها را سادهتر کنید. به جای تمرکز بر روی فرآیندهای داخلی، بر روی اولویت نیازها و خواستههای مشتریان خود تمرکز کنید. به کارکنان خود اعتماد کنید و به آنها اختیار تصمیمگیری بدهید و فضایی برای خلاقیت و نوآوری در سازمان خود ایجاد کنید. اکنون شما میتوانید سازمانهایی چابک، کارآمد و خلاق بسازید که در دنیای امروز موفق خواهند بود.
نظر خود را اینجا بگذارید