از ستادی بودن ناراحت نباشید

بازی ایران و استرالیا در سال 1998، جزو رویدادهای مهم و تاریخی ورزش ایران به شمار میرود. حتی اگر سن شما به این رویداد ورزشی نرسد حتما بارها و بارها نام خداداد عزیزی زننده گل این بازی را شنیده و تصویر گل معروف آن را دیده اید. اما آیا به طور دقیق نام سایر بازیکنان این بازی را به یاد دارید؟ مربی تیم چطور؟
دراخبار همیشه نتیجه بازی به همراه اسامی بازیکنانی که گل را به ثمر رساندهاند گفته میشود. وقتی گلی به ثمر میرسد گزارشگر بازی در ابتدا اسم زننده گل را اعلام میکند و در حافظه طرفداران بازیهای مهم و بازیهایی که کامبکی در آنها اتفاق افتاده، نام گلزنان درخشانتر از همه بازیکنان است.
بیشتر برندگان توپ طلا در تاریخ این رویداد، مهاجمان و گلزنان هستند. این جایزه، یکی از معتبرترین جوایز انفرادی در دنیای فوتبال است که هر ساله به بهترین بازیکن سال جهان اهدا میشود. در طول تاریخ، این جایزه بیشتر به مهاجمان تعلق گرفته است. اما در سالهای اخیر، مدافعان نیز سهم بیشتری از این جایزه را به خود اختصاص دادهاند. در حال حاضر، معیارهای انتخاب این جایزه تغییر کرده و فاکتورهایی مانند تاثیرگذاری کلی بازیکن در زمین، رهبری، تعهد و کار تیمی هم در نظر گرفته میشود.
برگردیم به ملبورن 1998، احمدرضا عابدزاده را هنگامی که تیم عقب بود به خاطر بیاورید. عابدزاده فقط یک دروازهبان نبود، او به بازیکنان انگیزه میداد و مانع باز شدن دروازه تیم میشد. شجاعت عابدزاده در دروازه، حسی از اطمینان را به تیم و هواداران القا میکرد. او با حرکات خارقالعاده و نجاتهای دیدنی خود، بارها و بارها دروازه تیم ملی را از خطر نجات داد. نقطه عطف این اتفاق هم جایی بود که با یک نجات تک دست روحیه تیم را بالا نگه داشت. این دقیقا همان بخش ستادی و حمایت کننده است. در سازمان هم به همین صورت است، بازاریابها و بخش فروش مهاجمان سازمان هستند و بخش مالی و منابع انسانی بخش دفاعی سازمان اند. وقتی یک برند و شرکت تجاری، مذاکره یا یک قرارداد تجاری را با موفقیت انجام میدهد، اولین تبریکها به سوی تیم فروش سرازیر میشود. درصورتی که یک تیم ستادی قوی و هوشمند، زیربنای تمام موفقیتها است.
در هر سازمانی، کارکنان صف در خط مقدم جبهه قرار دارند و با مشتریان، مخاطبان یا محصولات به طور مستقیم در ارتباط هستند. آنها مانند چهره سازمان عمل میکنند و نقش حیاتی در ایجاد تجربه و برداشت نهایی از برند در ذهن ایفا میکنند. کارکنان ستاد هم نقشی بسیار مهم در پشتیبانی و هدایت بر عهده دارند. آنها با برنامهریزی، سازماندهی، و ارایه خدمات جانبی، زمینه را برای درخشش هر چه بیشتر کارکنان صف فراهم میکنند.
درست است که کارکنان صف در معرض دید بیشتری قرار دارند، اما موفقیت آنها بدون تلاشهای خاموش کارکنان ستاد امکانپذیر نیست. هر دو گروه، نقشی حیاتی در پویایی و بالندگی هر سازمان ایفا میکنند. پس اگر زمانی شما هدایت و رهبری سازمانی را برعهده گرفتید باید به صف و ستاد توجه کنید زیرا مکمل هم هستند و کارکنان هر بخش با همکاری و تلاش یکدیگر به اهداف مشترک خود میرسند.
نظر خود را اینجا بگذارید